Home » Nieuws » We zijn LOS!

We zijn LOS!

Gepubliceerd op 17 oktober 2016 10:07

Vrijdagavond 14 oktober was het zo ver, de eerste test marathon van het seizoen. Deze marathon maakt deel uit van mijn voorbereiding op 22 oktober wanneer de marathoncompetitie van start zal gaan op onze thuisbaan: De Jaap Eden IJsbaan. Ik ben Niels Immerzeel, beloftendivisie schaatser voor Team Port of Amsterdam / SKITS en zal jullie in meenemen in de voorbereiding op het seizoen.

De zomer

Na een mooi schaatsseizoen afgelopen winter, is het in april weer tijd om te gaan beginnen met bouwen voor het volgende seizoen. Hierbij is de fietstraining mijn favoriet, maar omdat ik persoonlijk een hoger rendement wilde halen uit de skeelertrainingen kocht ik nieuwe skeelers. Als laatste doen we ook nog de bostrainingen met de marathonselectie. Na vijf hele fijne seizoenen bij de Amsterdamse baanselectie van Hans Pieterse, was het nu tijd voor een nieuwe uitdaging. Doordat ik afgelopen jaar goed gepresteerd heb in de beloften marathons mag ik nu meetrainen met de gewestelijke selectie van Dirk Zuidert en Frits Schalij. Kortom een hoop nieuwe dingen, maar ook een hoop nieuwe vragen, want levert dit uiteindelijk wel het gewenste resultaat op?

We zijn los, ja we zijn zeker los met de oefeningen van Dirk op woensdagavond en de sluippassen van Casper voor de skeelertraining op dinsdag. Ja de lenigheid en stabiliteit is afgelopen zomer flink verbeterd door de vele nieuwe oefeningen die ik heb mogen doen, maar levert dit wel rendement? De fietstrainingen gaan zoals altijd prima, ik geniet ervan en ook de wedstrijden bij de amateurs gaan me niet slecht af. Zo wist ik een keer te winnen, drie keer tweede te worden, een keer derde en vele malen in de top tien te finishen. Dan het skeeleren, absoluut geen favoriete training voor mij, maar de nieuwe skeelers lijken hun vruchten af te werpen. De trainingen op dinsdag leveren mij een hoop plezier op en ook de vrijdagtrainingen gaan mij veel beter af dan vorig seizoen. Ik lijk op de juiste koers te zitten, maar nog steeds vraag ik mezelf af, levert dit wel het gewenste rendement op? Het trainen loopt allemaal vlotjes, mijn stage, die ik mocht doen bij het team, weet ik keurig af te ronden en dan is het tijd voor trainingskampen. Op eigen houtje naar Inzell om daar te trainen met mijn broertje: elke ochtend op het ijs en ’s middags heerlijke duurtrainingen op de fiets. De nodige Strava segmenten sneuvelen! Vervolgens op vakantie naar Frankrijk om mezelf op te laden en uit te rusten voor het tweede deel van de zomer. Ik voel me fit. We gaan met de ploeg op trainingskamp naar de Ardennen, veel gezelligheid en veel heerlijke fietskilometers werken we daar af.

Voor je het weet is dan de zomer voorbij en ligt er alweer ijs op Nederlandse ijsbanen. Tijd om het materiaal op orde te gaan maken. Mijn buizen lijken na zes jaar aan vervanging toe, het liefste neem ik weer dezelfde buizen (oud en vertrouwt), totdat mijn oog valt op een nieuw setje buizen van Viking. Ik krijg de mogelijkheid om de buizen te testen en zeg direct volmondig ja. Tijdens de trainingsdag met de beloften van Port of Amsterdam / SKITS, in Leeuwarden, show ik mijn nieuwe buizen. We werken de ijstraining af en ik voel me goed. Deze ijzers wil ik hebben, het gevoel is super. Na een leuke middag teambuilding met survivaloefeningen vertrekken we weer naar huis.

De volgende keer dat we gaan schaatsen is het trainingskamp in Nijmegen, de nieuwe buizen heb ik dan inmiddels gekocht en de trainingen op het ijs lopen super. Maar dan de eerste langebaanwedstrijd. Ik kom erachter dat het ijsgevoel er toch nog niet helemaal is. De dag daarna ook een super slechte dag tijdens het NSK wielrennen, he bah misschien ben ik er dan toch nog niet klaar voor. Het seizoen komt toch wel echt dichterbij. De conditie kan niet slecht zijn, want de vorige wielerkoersen waren toch echt goed. "Geen paniek" denk ik bij mezelf, doortrainen en op naar Leeuwarden.

Leeuwarden

Inmiddels heb ik mijn nare gevoel aan het kamp in Nijmegen al weer weggepoetst door bijna een PR op de 3 km te rijden tijdens een langebaanwedstrijd in Leeuwarden. Leeuwarden is ook de plaats van het laatste voorbereidingskamp van Team Port of Amsterdam, vrijdagochtend beginnen we echter nog met shorttrack in Amsterdam. Deze trainingen dienen als vervanging van het skeeleren, de afgelopen vijf weken. Vervolgens staan we dat weekend nog vijf keer op het ijs en het gevoel is terug. Maar wat is het rendement? Dat moet de eerste test marathon uitwijzen.

14 oktober testwedstrijd Amsterdam

He bah, regen net voor de start, maar wat maakt het uit het is Amsterdam. Volgende week kan het ijs ook zomaar slecht zijn tijdens de eerste wedstrijd in de KPN Marathon Cup. Vanuit het vertrek word er hard gereden, we zijn los, iedereen wil zich blijkbaar testen. Voor mij is het de eerste keer in een yellow fluo pak nadat ik deze zomer de overstap maakte van team SKITS naar de hoofdmacht Team Port of Amsterdam. We maken de koers hard, maar een rijder als Jouke Hoogeveen zorgt ervoor dat we niet weg komen. We overleggen en besluiten een sprinttreintje op te zetten. Dit is alweer iets nieuws voor mij, zal het wel rendement opleveren? Mark van der Harst zet mij perfect af voor de laatste ronde, ik rijd de sprint en JAAA de eerste overwinning is een feit. Het mocht dan wel geen grote koers zijn, maar persoonlijk en als team weten we dat deze zomer rendement gehad heeft. We zijn klaar voor de eerste echte wedstrijd en we gaan er wat moois van maken!

En daarna?

We zullen met het marathoncircus door het hele land reizen om de competitie af te werken, er is een vierdaagse en we gaan natuurlijk schaatsen op natuurijs (in Nederland? Anders zeker wel in Oostenrijk op de Weissensee). Ik hoop dat we als team een mooi seizoen kunnen draaien met vele overwinningen, mooie klassementen en opvallende prestaties!


«   »