ENSCHEDE 1984 – 2015

Gepubliceerd op 21 december 2015 om 14:31

In Enschede hadden ze vroeger een 200 meter ijsbaan. Daar ben ik begonnen met schaatsen toen ik 11 jaar was. Nu hebben ze daar een 400 meter baan en kreeg ik gisteren bloemen omdat ik daar mijn laatste marathonwedstrijd heb gereden. Volgend jaar stop ik met de wedstrijdsport.

Door Jan Maarten Heideman

In Enschede hadden ze vroeger een 200 meter ijsbaan. Daar ben ik begonnen met schaatsen toen ik 11 jaar was. Nu hebben ze daar een 400 meter baan en kreeg ik gisteren bloemen omdat ik daar mijn laatste marathonwedstrijd heb gereden. Volgend jaar stop ik met de wedstrijdsport.

Zaterdag was er de koers in Breda. Erik Valent werd 15de en Johan Hendriks werd 20ste. Zondag was er de koers in Enschede. Erik Valent werd 15 de en Johan Hendriks werd 20ste.

Felix Rijhnen onze oosterbuur reed goed in Breda. Hij schaatste daar zijn eerste marathonwedstrijd uit. Ook Christoffel Hendriks schaatst goed. Hij heeft dit jaar een hele stap gezet. Ik hoop dat we volgend jaar ook met de ploeg weer een stap kunnen zetten. Ik bedoel dan niet volgend seizoen maar gelijk in 2016. 3 januari schaatsen we namelijk het NK in Amsterdam.

Jarenlang heb ik geschaatst met het nummer 82. Dat nummer zat in Enschede in de kopgroep en won de wedstrijd. Sjoerd den Hertog rijd met dat nummer. Hij demarreerde uit de kopgroep en ze konden hem gelukkig net niet meer achterhalen.

Dankbaar ben ik dat ik bij Team Haven Amsterdam/SKITS mijn marathon carrière af kan sluiten. En ik ben me ervan bewust dat veel mensen veel werk hebben verzet waardoor ik kan schaatsen. Sponsoren, bestuursleden, Weissensee organisatoren, kledingregelaars, trainers, site bouwers (anders wordt dit stukje niet geplaatst) enz.

Ik werk bij de ijsbaan in Dronten. Daar mag ik ook werken met jeugdig schaatstalent. Ik hoop dat er een talent door mag breken, in de langebaan en in de marathon. Als dat zo mag zijn dan hoop ik dat die persoon gaat studeren in Amsterdam. Ik ken daar namelijk een hele mooie marathon schaatsploeg met leuke rijders en een goede organisatie.